Automobilisten voelen de financiële druk toenemen door de gestaag stijgende brandstofprijzen. De adviesprijs per liter benzine overschreed afgelopen week al de grens van 2,27 euro, terwijl diesel bijna de 2 euro aantikte. Als er geen politieke interventie plaatsvindt, dreigen de accijnzen en btw de literprijzen op 1 januari verder te laten stijgen tot 23,05 cent voor benzine en bijna 15 cent voor diesel.
De Telegraaf meldt maandagochtend dat deze nieuwe stijging aan de pomp nog meer economische pijn veroorzaakt voor automobilisten. De brandstofprijzen zijn al aanzienlijk gestegen door toenemende onrust in het Midden-Oosten. Bovendien wordt verwacht dat de spanningen tussen Iran en Israël de prijzen nog verder zullen opdrijven.
Hans van Cleef, een deskundige op het gebied van energie, wijst op de recente toename van de olieprijzen als belangrijke factor. Hij benadrukt in een recent interview met het AD dat de internationale vraag naar olie ongekend hoog is. Deze stijgende trend zal naar verwachting voortduren, mede doordat er zorgen zijn over het aanbod van olie. Hoewel er extra aanbod uit landen als Brazilië, Guyana en de Verenigde Staten komt, is dit volgens hem niet voldoende om aan de vraag te voldoen.
Van Cleef legt ook uit dat het conflict tussen Israël en de Palestijnen een rol speelt in de stijgende prijzen. Dit heeft een risicopremie op de olieprijs gezet, hoewel deze momenteel nog bescheiden is. Als de spanningen tussen Iran en Israël escaleren tot een directe confrontatie, kan de toevoer van olie en gas in gevaar komen.
Een conflict in het Midden-Oosten kan snel gevolgen hebben voor de gasprijzen in Europa. Hoewel de voorraden in Europa momenteel groot zijn door een milde winter en een beperkte vraag, kan het wegvallen van grote spelers zoals Qatar leiden tot een verdere stijging van de prijzen. Dit zou directe gevolgen hebben voor Nederland en Europa.