Online winkelen is voor velen een gemakkelijke manier geworden om aan hun behoeften te voldoen, maar consumenten worden gewaarschuwd om voorzichtig te zijn waar ze hun aankopen doen. De Consumentenbond heeft consumenten aangeraden om terughoudend te zijn met het plaatsen van bestellingen bij webwinkel Refurbished.nl, een verkoper van gereviseerde smartphones en andere elektronica. Deze waarschuwing komt naar aanleiding van een aanhoudende stroom van klachten over het bedrijf.
Volgens de klachten van consumenten worden bestellingen niet, of niet tijdig, geleverd. Bovendien is er ontevredenheid over de terugbetalingsprocedure, waarbij het bedrijf vaak te laat is of helemaal niet terugbetaalt bij geannuleerde bestellingen. Daarnaast wordt gemeld dat de klantenservice moeilijk bereikbaar is, waardoor consumenten met onopgeloste problemen blijven zitten.
De Consumentenbond heeft vanwege deze klachtenstroom eerder geëist dat Refurbished.nl de verkoop van producten zou staken totdat alle achterstanden in leveringen en terugbetalingen waren weggewerkt.
In reactie hierop beweert het bedrijf dat het maatregelen neemt, zoals het op de website vermelden van de belofte ‘vandaag besteld, morgen verzonden’. Echter, de Consumentenbond benadrukt dat dit niet voldoende is om de klachten van consumenten te adresseren.