Na een angstaanjagend incident met een Boeing 737 Max 9 van Alaska Airlines in de Verenigde Staten, waarbij een deel van de romp tijdens het opstijgen verloren ging, heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Corendon aangekondigd dat ze hun twee soortgelijke toestellen gewoon blijven inzetten. Dit besluit komt ondanks de Amerikaanse autoriteiten die alle 170 vliegtuigen van dit type wereldwijd aan de grond houden voor een grondige inspectie.
Het voorval met het Alaska Airlines-toestel resulteerde in een noodlanding, maar gelukkig raakte niemand gewond. Desondanks eiste de Federal Aviation Administration (FAA) inspecties voor alle 737 Max 9-toestellen voordat ze weer mochten vliegen.
Corendon beweert dat hun 737 Max 9-toestellen een andere deurconstructie hebben dan die van de getroffen Alaska Airlines-vlucht. Volgens de luchtvaartmaatschappij beschikken hun vliegtuigen over een vaste deur in plaats van een structurele plug, zoals bij het getroffen toestel van Alaska Airlines het geval was.
Ondanks de bezorgdheid heeft Corendon bevestigd dat een van hun Max 9-toestellen op zondagochtend veilig vanaf Schiphol naar Gambia is vertrokken. Na overleg met Boeing heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij te horen gekregen dat hun vloot niet onderworpen hoeft te worden aan dezelfde inspecties als de getroffen vliegtuigen in de VS.
Boeing heeft Corendon verzekerd dat hun toestellen veilig zijn om mee te vliegen, waardoor de luchtvaartmaatschappij het vertrouwen behoudt om hun diensten voort te zetten zonder verdere inspecties.