In een nieuwsitem onthulde de Nederlandse krant NRC afgelopen week het bestaan van ’turbo-opleidingen’ waarmee kandidaten in één dag hun theorie-examen voor scooters, auto’s of motoren kunnen halen. Verschillende aanbieders van deze versnelde cursussen beweren een ongekend slagingspercentage van 100 procent of zelfs meer, wat alarmerende vragen oproept over de kwaliteit en integriteit van deze opleidingen.
Wat echter nog verontrustender is, is het feit dat sommige van deze turbo-opleiders zich schuldig maken aan frauduleuze praktijken. Volgens NRC maken ze gebruik van gestolen examenvragen die tijdens eerdere tests zijn gefotografeerd, wat niet alleen illegaal, maar ook gevaarlijk is. Leerlingen krijgen de antwoorden voorgeschoteld zonder de bijbehorende vragen of de verkeerssituaties daadwerkelijk te begrijpen. Deze aanpak ondermijnt de kwaliteit van de verkeerseducatie en kan leiden tot onveilige situaties op de weg.
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat verantwoordelijk is voor het afnemen van rijexamens, heeft naar verluidt kennis van deze praktijken, maar lijkt weinig te ondernemen om ze aan te pakken. Wat nog zorgwekkender is, is dat personen die de fraude aan de kaak stellen, worden vervolgd. Klokkenluiders, die zich inzetten om deze praktijken aan het licht te brengen, worden zelf het doelwit van juridische stappen. Het feit dat zij foto’s van CBR-examens in hun bewijsmateriaal hebben, wordt als strafbaar beschouwd.
Erik Kantelberg, een klokkenluider en uitgever bij VekaBest, die lesmateriaal voor theorie-examens op de markt brengt, werd vervolgd nadat hij bewijs had geleverd van frauduleuze praktijken bij turbo-opleiders. Pas afgelopen zomer hoorde hij dat zijn zaak zou worden geseponeerd, maar hij blijft vastberaden om de fraude aan te kaarten en de aandacht te vestigen op dit ernstige probleem.
Ondanks de herhaalde waarschuwingen van brancheorganisaties, zoals de Koepel Rijksopleiding en Verkeerseducatie (KRV), lijkt het CBR weinig te doen om de turbo-opleiders aan te pakken. Een advocaat van het CBR verklaarde zelfs dat ze weinig kunnen ondernemen omdat de markt vrij is en er geen contact is met deze versnelde opleidingsaanbieders.
Het exacte bereik van de fraude is moeilijk vast te stellen, aangezien niet alle kandidaten die gebruikmaken van turbo-opleiders fraude plegen. Sommigen van hen volgen wel degelijk oprechte cursussen en spoedcursussen. Desondanks wekt de opkomst van deze turbo-opleidingen bezorgdheid over de verkeersveiligheid en de kwaliteit van verkeerseducatie in Nederland.