In de Noordzee, ongeveer dertig kilometer ten noorden van Ameland, staat een vrachtschip in brand. Volgens de Kustwacht is er één persoon overleden en zijn zestien anderen gewond geraakt.
Het schip, genaamd de Fremantle Highway, was onderweg van Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte en vervoerde ongeveer 3000 auto’s. De brand zou vermoedelijk zijn ontstaan in één van de 25 elektrische auto’s aan boord, aldus een woordvoerder van de Kustwacht, en verspreidde zich snel.
Op het moment van de brand waren er 23 mensen aan boord. Zeven van hen verlieten gecontroleerd het schip vanwege de hevige brand, en werden later gered uit het water. De overige opvarenden werden met helikopters geëvacueerd. Op dit moment zijn er geen mensen meer aan boord van het schip. Alle opvarenden zijn naar Lauwersoog en vliegveld Eelde gebracht.
De zestien gewonden zijn per ambulance naar nabijgelegen ziekenhuizen gebracht. Ze hebben allemaal ademhalingsproblemen, maar niemand verkeert in levensgevaar, zo meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Drenthe.
Verschillende hulpdiensten, waaronder de KNRM, Rederij Noordgat en een vissersschip in de buurt, zijn te hulp geschoten. De Kustwacht probeert de brand vanaf hun schip Guardian te blussen, maar dit wordt bemoeilijkt door de elektrische auto’s aan boord. De Kustwacht werkt samen met de brandweer om de volgende stappen te bepalen.
De bemanningsleden hebben eerst geprobeerd de brand zelf te blussen en er werden gespecialiseerde brandweerlieden vanuit Rotterdam opgeroepen. Maar door de snelle ontwikkeling van de brand was het niet veilig om hen aan boord te brengen.
Het schip maakt inmiddels slagzij en er bestaat een kans dat het zinkt. Bergingsboten zijn in de buurt om eventuele problemen te voorkomen, en een sleepboot van Rederij Noordgat heeft een kabel aan het schip bevestigd om te voorkomen dat het afdrijft en belangrijke vaarroutes blokkeert.
De burgemeester van Ameland, Stoel, is bezorgd over mogelijke milieueffecten als het schip zou zinken. Hij benadrukt ook de noodzaak om de veiligheid van scheepvaart in het Waddengebied te waarborgen, en pleit voor het verminderen van risico’s door de zuidelijke route te laten vervallen. Op die manier zou er meer tijd zijn om in te grijpen als er iets misgaat.