De Amsterdamse politie doet een oproep aan boze en bezorgde klanten van VanMoof om niet langer te bellen over het faillissement van het fietsenbedrijf. De klanten proberen aangifte te doen van diefstal, maar de politie geeft aan dat zij hier niets aan kunnen doen.
Op dinsdagochtend werd VanMoof failliet verklaard. Het bedrijf produceerde elektrische fietsen waar klanten meer dan 2.000 euro voor betaalden. Het bedrijf leed al jaren verlies en het grote aantal noodzakelijke reparaties heeft uiteindelijk de nekslag betekend voor het bedrijf.
De winkels van VanMoof sloten al op woensdag, wat boze én bezorgde klanten opleverde. Zij vroegen zich af of hun fiets nog gerepareerd kon worden of dat hun zojuist gekochte fiets nog geleverd zou worden. Sommige klanten hadden hun kapotte fiets nog in een van de gesloten winkels staan.
De Amsterdamse politie merkt dat de klanten nu naar hen toe willen stappen. De telefonisten ontvangen “veel meldingen en vragen”, maar een woordvoerder kan niet zeggen hoeveel precies. Ze schat dat het om enkele tientallen gevallen gaat.
“De klanten vragen of ze bij de politie aangifte kunnen doen van diefstal of hebben inmiddels internetaangifte gedaan.” Maar daar is de politie niet voor, benadrukken ze op Twitter. Het valt namelijk onder civiel recht, niet strafrecht.
Daarom moeten de fietsbezitters zich in de rij voegen achter andere schuldeisers, zoals banken en de Belastingdienst. “De politie kan, hoe vervelend ook, om deze reden niets betekenen voor klanten. Aangiften, meldingen en vragen worden daarom niet in behandeling genomen.