Sneek – In een onverwachte wending van de gebeurtenissen hebben diverse hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter en een duikteam, dinsdag met spoed gereageerd op een oproep voor een vermeend incident aan de Zeilmakersstraat in Sneek. In eerste instantie werd aangenomen dat een vrouw in de vaart was gevallen en dringende hulp nodig had. Bij aankomst troffen de hulpdiensten echter geen vrouw in nood aan, maar een iPhone die in het water was gevallen en zelfstandig het noodnummer had gebeld, schrijft de Telegraaf.
Het opmerkelijke incident werd nog vreemder toen later bleek dat de eigenaresse van de smartphone veilig thuis op de bank zat. Haar telefoon had ze per ongeluk op het dak van haar auto laten liggen. Toen ze vertraagde bij een kruispunt, viel de telefoon van de auto en belandde in het water. De eigenaresse was zich van geen kwaad bewust en reed nietsvermoedend verder, terwijl haar iPhone het noodnummer belde.
De bron van de verwarring was de ‘Ongelukdetectie’-functie op het betreffende iPhone 14-model. Deze geavanceerde functie detecteert met behulp van sensoren of het apparaat betrokken is bij een ongeval. In dit geval heeft de plotselinge val van het dak van de auto en de landing in het water de functie geactiveerd. Het apparaat wacht dan 20 seconden voordat het de hulpdiensten belt, om de gebruiker de kans te geven de oproep te annuleren als er niets aan de hand is. De meldkamer ontving alleen watergeluiden via de telefoon, waardoor volgens de politiewoordvoerder alle hulpdiensten op Prio 1 werden ingezet voor een vermeende persoon te water.