Beetsterzwaag – De politie heeft maandagmiddag 2 januari rond 17:00 uur drie personen aanhouden op verdenking van fraude en diefstal van geld en goederen.
Slachtoffer
Eerder op de dag werd een 83-jarige man uit Beetsterwaag slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Hij werd benaderd door een van de verdachten die zich voordeed als medewerker van een bank. Vervolgens werd thuis zijn pinpas en enkele goederen meegenomen. Met de gestolen pas werd in dezelfde plaats een geldbedrag opgenomen en zijn spullen gekocht. Nadat de fraude was gepleegd werd de politie gebeld. Na onderzoek konden de verdachten nabij Heerde worden aangehouden. De drie verdachten zijn een 17-jarige man uit Nijmegen, een 18-jarige man uit Lent en een 23-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats. De verdachten zitten nog vast en zullen worden verhoord.
Onderzoek
De politie gaat verder met het onderzoek. De afgelopen weken zijn er meerdere meldingen binnengekomen van bankhelpdeskfraude in Noord-Nederland. Er wordt onderzocht of de aangehouden mannen hier ook als verdachte bij betrokken zijn.
Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij bankpashelpdeskfraude bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Vervolgens komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind. In andere gevallen wordt gevraagd om software te installeren op hun computer waardoor de fraudeurs op afstand mee kunnen kijken op de computer en/of handelingen kunnen uitvoeren. Daarna volgt bijvoorbeeld de vraag om het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is dan uiteraard een rekening van de oplichter.