In maart is het twee jaar geleden dat de eerste vluchten werden geannuleerd vanwege corona. Passagiers die voor die geannuleerde vluchten tot nu toe geen geld hebben teruggekregen van hun luchtvaartmaatschappij, lopen vanaf dan het risico hun claim daarop kwijt te raken. Daarvoor waarschuwt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Na twee jaar vervalt zo’n claim en kunnen passagiers niet meer naar de rechter om hun geld te krijgen. Als passagiers na een geannuleerde vlucht kiezen voor terugbetaling, horen zij hun ticketprijs binnen zeven dagen terug te krijgen. Doet een maatschappij dat niet, dan kan een passagier naar de rechter stappen om het af te dwingen. Dit kan tot twee jaar na de vluchtdatum.
“We vinden het belangrijk om passagiers hiervoor te waarschuwen”, zegt een woordvoerder van de ILT. De inspectie doet niets met individuele klachten, maar kan wel ingrijpen als een luchtvaartmaatschappij stelselmatig regels overtreedt.
Een woordvoerder: “De afgelopen twee jaar zijn erg hectisch geweest. Vooral in 2020 waren er veel klachten en hebben we veel inspecties uitgevoerd. Sindsdien is er veel verbeterd en houden de meeste luchtvaartmaatschappijen zich aan de regels. Alleen merken we toch dat er een kleine groep mensen is die nog niet geholpen is zoals het zou moeten zijn. Als gebaar naar deze groep, willen we ze wijzen op het verlopen van de termijn.”