De tarieven voor de verkeersboetes gaan dit jaar fors omhoog. Met name wie met een mobieltje achter het stuur wordt betrapt, is de klos. Kost dat nu nog 250 euro, binnenkort brengt justitie 350 euro in rekening. De nieuwe tarieven worden volgende maand van kracht. De landelijk verkeersofficier Achilles Damen, afkomstig uit Almelo, licht vanavond in het TV Oost-programma Bij Oost Vandaag de verhogingen toe.
Gaan de nieuwe tarieven voor verkeersboetes normaal gesproken altijd het nieuwe kalenderjaar in, dit jaar gebeurt dat per 1 maart. Reden is een vertraging in de besluitvorming. “Vandaar dat het eenmalig is. Volgend jaar is dat gewoon weer per 1 januari”, aldus Marloes van Kessel, woordvoerster van het parket Centrale Verwerking, het onderdeel van justitie dat zich bezighoudt met de verkeersboetes.
Overigens lekte een aantal tariefswijzigingen eerder al uit, maar officieel gaan ze dus vanaf 1 maart in.
Speerpunten
Het ministerie van Justitie en Veiligheid komt jaarlijks met een aanpassing van de tarieven. Los van de inflatiecorrectie, waardoor een boete ieder jaar met een of meerdere euro’s stijgt, heeft het ministerie vaak ook een aantal speerpunten. Vooral bedoeld om de weggebruikers bewust te maken van de ernst van bepaalde situaties.
Met mobieltje in hand
Zo is er de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor sociale media in het verkeer. Niet onlogisch dus dat de belangrijkste stijger dit jaar voor rekening komt van de automobilist die tijdens het rijden een smartphone vasthoudt.
Wie op de auto(snel)weg onnodig links blijft rijden, is daarvoor nu nog 150 euro kwijt. Vanaf 1 maart moet 220 euro worden afgetikt. En wie een zogeheten voorrangsvoertuig (zoals rouwstoet) geen voorrang verleent wordt voor 350 euro aangeslagen; dit was 250 euro.
Het onnodig gebruik maken van signalen (claxonneren bijvoorbeeld) gaat omhoog van 100 naar 150 euro. En de boete voor minderjarigen die geen autogordel dragen stijgt van 150 naar 220 euro.
Snelheidsovertredingen
De jaarlijkse inflatiecorrectie voor de verkeersboetes is gebaseerd op de consumentenprijsindex. Dit jaar komt die correctie uit op 2 procent. Wat inhoudt dat ook de tarieven voor snelheidsovertredingen omhoog gaan. Meestal beperkt zich dat tot enkele euro’s; los van extreme overtredingen.
Tegenover alle verhogingen staat een aantal boetes dat dat wordt verlaagd. Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats bijvoorbeeld daalt van 400 naar 310 euro. Het onnodig geluid veroorzaken met een motorvoertuig kost niet langer 400, maar 250 euro.
“Dan moet je bijvoorbeeld denken aan iemand die ’s nachts onnodig de motor laat lopen”, aldus zegsvrouw Van Kessel. “Dat staat dus los van de ‘knalpotten’ en opgevoerde brommers. Daarvoor kunnen de boetes hoger uitvallen, terwijl bovendien kan worden geëist dat het voertuig in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht.”
De administratiekosten die bij iedere boete in rekening worden gebracht, blijven overigens ongewijzigd: 9 euro.
Top tien
De brancheorganisatie AutoRAI heeft behalve een overzicht van de belangrijkste tariefswijzigingen ook een top tien opgesteld van de belangrijkste verkeersboetes.
Het vaakst wordt een boete opgelegd voor het niet dragen van de autogordel, gevolgd door het in de hand houden van een smartphone tijdens het rijden. Op drie staat het negeren van het rode verkeerslicht.