Na meer dan zes uur panne komen Facebook, Instagram en Whatsapp weer langzaam op gang. Veiligheidsexperts zijn van mening dat de storing mogelijk door een interne fout veroorzaakt werd. Sabotage van binnenuit sluiten zij niet uit, maar een hack van buitenaf wordt onwaarschijnlijk geacht. De gevolgen waren alvast groot.
Volgens Amerikaanse media konden Facebookmedewerkers zelfs hun eigen gebouwen niet meer in. Ook gebruikers van Spotify of Strava konden problemen ondervinden om in te loggen.
Op Downdetector was te zien hoe het aantal probleemmeldingen plots de lucht inschoot. Het aandeel van Facebook ging op de beurs meteen 5,5 procent achteruit. Topman Mark Zuckerberg verloor op die manier zo’n 6 miljard euro in enkele uren tijd.
New York Times-journalist Ryan Mac merkte als eerste op dat ook alle interne (communicatie)tools van Facebook – zoals bijvoorbeeld Workplace – dienst weigeren. “Niemand kan nog werken”, klinkt het.
Maar waar is het dan precies fout gelopen? Wel, Facebook gebruikt een systeem dat border gateway protocol (bgp) heet. Dat zorgt ervoor dat mensen die bijvoorbeeld de Facebook-app openen zonder het te merken doorgeleid worden naar de plek in de servers waar hun vakantiefoto’s en berichten staan.
Het laadt ook de chats in WhatsApp en Messenger, de foto’s op Instagram én de intranetberichten van bedrijven die Workplace gebruiken. Op goede dagen voorkomt het files en vertragingen. Als alle bezoekers langs dezelfde weg naar hun gegevens zouden gaan, zouden de netwerken namelijk vastlopen.
Maar in de loop van de dag ging het mis. Een Facebookmedewerker zou een update uitgevoerd hebben, waardoor het bgp-systeem na een paar minuten niet meer bestond. In feite waren daarmee alle wegwijzers richting de Facebooksystemen weg. Geen enkele app en geen enkele site kon nog verbinding maken met de servers.
De storing was lastig voor gebruikers, maar zeker ook voor Facebook zelf. Medewerkers konden niet met elkaar mailen omdat de interne mailsystemen onbereikbaar geworden waren. En volgens Amerikaanse media konden mensen ook de datacentra niet in om het probleem ter plekke op te lossen. Hun toegangspasjes zouden niet meer werken omdat het systeem dat hun identiteit controleert en de deuren opent ook onbereikbaar geworden was.
De storing begon tussen 17.30 en 17.45 uur. In Nederland kwamen er al tienduizenden meldingen binnen. De hashtags #facebookdown en #instagramdown werden op Twitter snel trending.
Ook ironie: ook Facebook moest zich tot dat kanaal wenden om haar publiek te bereiken. “We proberen de situatie zo snel mogelijk op te lossen en verontschuldigen ons voor elk ongemak”, klinkt het.