In een Aldi-filiaal in het Belgische Veurne is een man door het lint gegaan omdat er… geen jonagoldappelen meer in de rekken bleken te liggen. In een filmpje, gemaakt door een andere klant, is te zien hoe het personeel het ene scheldwoord na het andere naar het hoofd krijgt schrijft HLN.
Volgens omstanders dateert het voorval van donderdagochtend toen de winkel nog maar net geopend was. Het filmpje wordt heel druk gedeeld op sociale media. Niet onlogisch ook, want wat zich afspeelt lijkt wel weggelopen uit een humoristisch sketchprogramma. Toch is het helaas bittere ernst. De man richt zich eerst tot een winkelbediende die hem net meldde dat de appels van zijn keuze niet meer beschikbaar zijn. Zijn tirade gaat ruim een minuut door, inclusief meerdere onnodige scheldwoorden. De man zou nog gezegd hebben dat je zo niet spreekt tegen een man. Hij schold de vrouwen uit voor luie trienen. De medewerkers zijn daarop in het verweer gegaan. “Denk je soms dat je meer bent omdat je een man bent?”, vroeg een van hen. Ze zeiden ook nog dat het niet hun schuld was dat er geen jonagoldappelen waren en dat ze nog maar net aan hun shift begonnen. Ondertussen kwam de filiaalhouder er bij die vroeg aan de medewerkers, die merkbaar aangeslagen waren, om naar achter in de winkel te gaan.
In het filmpje is te zien hoe een steward vraagt aan de man om de winkel te verlaten en daar stopt de opname. Dat is blijkbaar niet gebeurd. De man heeft zijn kar nog gewoon afgerekend. Opmerkelijk, op de band lag zowaar een voorverpakt pakje met, u raadt het nooit, jonagoldappelen.
Teleurgesteld
Bij Aldi reageren ze alvast teleurgesteld op de feiten die zich afspeelden in de supermarkt. “Het is een zeer betreurenswaardig filmpje om te zien”, zegt communicatieverantwoordelijke Dieter Snoeck. “Iedereen van ons personeel doet zijn uiterste best om zich volop in te zetten om de klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen en te helpen”, klinkt het. “Dit getuigt van bijzonder weinig respect naar ons personeel. Een tijdje geleden waren zij nog de helden van de retail voor iedereen. Dat zijn ze voor ons nog steeds”, klinkt het.
Aldi nodigt de man in het filmpje ook uit om gerust contact op te nemen met de klantendienst. “Op deze manier kunnen we de zaak uitklaren en met hem in overleg gaan als hij wil praten”, besluit Snoeck.