Een agent die zondagochtend vroeg in Tilburg werd aangevallen door een verdachte, heeft flink moeten vechten om zich te kunnen verdedigen. Zijn portofoon weigerde dienst en ook zijn noodknop liet het tot twee keer toe afweten.
Dat schrijft de agent in kwestie op Twitter. “Dit moet echt opgelost worden”, meldt de agent, die met #C2000 naar het vernieuwde communicatiesysteem C2000 wijst. Via C2000 communiceren 80.000 hulpverleners 24 uur per dag met elkaar en met de meldkamer.
De agent liep rond halfvier samen met een collega op de Noordhoekring, toen hij zag dat een man een vrouw naar de bosjes trok en mishandelde. Toen de agenten wilden ingrijpen, liep de verdachte snel weg. Een agent ging achter hem aan en sprak hem aan. Vanuit het niets sloeg de man de agent meteen met gebalde vuist vol in het gezicht.
Daarop volgde volgens de agent ‘een geweldsexplosie’. De agent slaagde erin meerdere klappen op zijn hoofd en lichaam af te weren. Uiteindelijk kon hij met zijn collega de verdachte aanhouden, die zich hevig verzette. Hierbij moest hij wel geweld en pepperspray gebruiken.
Ruzie in de relatiesfeer
De Poolse man bleek onder invloed van alcohol te zijn. Hij is vastgezet in het cellencomplex en wordt zondag verhoord door rechercheurs. De agenten maken het naar omstandigheden goed, al heeft een agent licht letsel opgelopen. De agenten hebben aangifte gedaan. De vrouw is opgevangen. Er lijkt sprake van een ruzie in de relatiesfeer.
Het oude systeem is een paar weken geleden vervangen en het nieuwe systeem werkt niet goed. Daar klaagde voorzitter Maarten Brink van de politievakbond ACP in Zeeland-West-Brabant drie weken geleden al over. Hij wees er toen al op dat zijn collega’s zich grote zorgen maken. “Er zijn dekkingsproblemen, problemen met verstaanbaarheid, berichten die niet goed doorkomen. Dat is gewoon ontzettend lastig.”
Ook de mishandelde agent benadrukt: “Dit moet echt opgelost worden!”