Het voortwoekerende coronavirus bereikt Nederlandse winkels: klanten moeten door tekorten vaker meer afrekenen schrijft De Telegraaf.
Huishoudketen Blokker en webreus Coolblue erkennen problemen te hebben met levering van artikelen door uitval van productie in China. Peking heeft duizenden fabrieken op slot gezet om verdere verspreiding van de besmetting via het personeel te voorkomen.
Coolblue meldt ’zijn verkopen te temperen’. De webwinkel verhoogde afgelopen dagen online-prijzen van artikelen, tot ergernis van shoppende klanten. Het bedrijf verwacht ’in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.’ Ondertussen probeert Coolblue overal voorraden met artikelen aan te leggen om de uitval van miljoenen producten uit China komende tijd te kunnen opvangen.
Het gaat bij Blokker voorlopig om een klein deel van de artikelen, aldus het bedrijf. Op korte termijn zouden klanten weinig merken omdat er soms vervanging beschikbaar is. Maar als de Chinese problemen doorzetten, kan het tot de zomer duren voordat nieuwe voorraad in de winkels komt.
Andere winkels maken vaak gebruik van dezelfde scheepstransporten als Blokker en Coolblue. Duizenden containers voor Nederland wachten op de kades in China. Webwinkelreus Bol.com zegt dat bedrijven op zijn online platform zelf de prijzen van hun artikelen bepalen. Die kunnen bij tekorten stijgen. „Maar als je de enige aanbieder bent bij ons, zit daar absoluut een prijsmaximum aan”, garandeert het concern dat 22 miljoen artikelen verwerkt. „Die prijzen kun je dan niet zomaar verhogen.”