Ede – De emotionele gevolgen van online oplichting zijn vaak erg groot. Annie van der Sluis-Sinnoo (83) werd slachtoffer van bankhelpdeskfraude: ‘Ik vertrouw niemand meer’, vertelt ze. ‘Ik regel mijn bankzaken niet meer zelf, dat deed ik altijd wel.’
Slachtoffer Annie van der Sluis-Sinnoo werd vorig jaar benaderd door iemand die zich voordeed als bankmedewerker Frits. De man praatte twee uur lang met Annie om uit te leggen dat haar huidige bankpas vervangen moest worden, omdat criminelen bezig waren om geld van haar rekening te halen. Annie kreeg te horen dat ze haar huidige bankpas met pincode en een nieuw bedachte pincode moest klaarleggen, zodat een collega van de ‘bankmedewerker’ de bankpas kon komen ophalen. De nepbankmedeweker beloofde Annie dat alles veilig was en goed zou komen. In werkelijkheid was dit niet zo en raakte Annie duizenden euro’s kwijt. En er bleken meer slachtoffers te zijn…
Grootschalig onderzoek
In 2020 is de districtsrecherche in Gelderland-Midden een grootschalig onderzoek gestart. Dat leidde tot tien verdachten in de leeftijd van 18 tot en met 71 jaar. De aanhoudingen vonden plaats in het najaar van 2020 en in het afgelopen jaar. Twee van de verdachten zijn inmiddels veroordeeld tot gevangenisstraffen van één en twee jaar. Het Openbaar Ministerie buigt zich nog over de strafeisen voor de andere acht verdachten.
Het onderzoek kwam aan het rollen door een alerte medewerker van een vakantiepark in Ede. In een vakantiewoning zag de medewerker printers, brieven met daarop gegevens van een bank en meerdere telefoons. De politie werd daarop ingeschakeld. Rechercheur Rinus van den Berg: ‘Wij hebben met onze collega’s van de teams en de recherche hard gewerkt om deze groep verdachten goed in beeld te krijgen. De manieren waarop cybercriminelen werken, wisselen snel en vaak. Het is dichterbij dan je denkt: iedereen kan slachtoffer worden’.
Werkwijze
De verdachten, allemaal uit Midden- en Oost-Nederland, richtten zich op slachtoffers van 75 jaar en ouder. De mannen hadden de beschikking over persoonsgegevens van 92.000 potentiële slachtoffers, verkregen via een datalek van onder andere een callcenter. Met die gegevens werden slachtoffers telefonisch benaderd, vanuit onder meer het vakantiehuisje. Door de slachtoffers wijs te maken dat hun spaargeld gevaar liep, wisten de oplichters de slachtoffers zo ver te krijgen bankpassen klaar te leggen. In totaal zijn tientallen aangiftes binnengekomen uit heel Nederland die te linken zijn aan deze groep. Het schadebedrag ligt op ruim 35.000 euro.