Grays – In de Engelse plaats Grays heeft de politie gisteren nacht de lichamen van 39 mensen aangetroffen in een vrachtwagencontainer. De bestuurder van de vrachtwagen, de 25-jarige Mo Robinson uit Portadown uit Noord-Ierland is opgepakt. De politie meldde aan het einde van de middag dat de container afgelopen nacht op een ferry is overgestoken vanuit de Belgische haven Zeebrugge.
In eerste instantie meldde de politie woensdagochtend dat de vrachtwagen, met een Bulgaars kenteken, al afgelopen zaterdag, 19 oktober was aangekomen in de haven van Holyhead in Wales. De truck zou van daaruit naar Grays, in de buurt van Londen zijn gereden. Uit nader onderzoek bleek echter dat de aanhangwagen met een ferry vanuit de Belgische kustplaats Zeebrugge naar de haven van Purfleet aan de Theems was gevaren. Daar kwam de ferry rond 00.30 uur Britse tijd afgelopen nacht aan, waarna de aanhangwagen met een truck om 01.05 het haventerrein verliet. Purfleet is vlakbij de plaats Grays, waar de truck en de container werden aangetroffen. Politie en brandweer werden rond 01.40 uur gealarmeerd door de ambulanceservice, maar zij konden niets meer voor de slachtoffers betekenen. Onduidelijk is door wie de ambulancedienst is gebeld.
Volgens SkyNews is onder de slachtoffers één tiener, naast 38 volwassenen. De vrachtwagen stond op Waterglade Industrial Park, een industrieterrein in Grays (Essex). Het industrieterrein is afgesloten voor onderzoek.
Ook de Belgische autoriteiten hebben een onderzoek geopend. ,,Het is nog verre van duidelijk hoe lang de oplegger in België is geweest, of welke weg die precies heeft afgelegd”, zegt een woordvoerder. Hij voegt eraan toe dat ook over de doodsoorzaak, het tijdstip van overlijden en de plaats waar de slachtoffers in de laadruimte zijn gekomen nog onduidelijkheid bestaat. De overtocht vanuit Zeebrugge naar Purfleet duurt zo’n negen uur, wat zou inhouden dat de container aan het eind van middag de Belgische haven verlaten moet hebben.
De bestuurder van de vrachtwagen, de 25-jarige Mo Robinson uit Noord-Ierland, is aangehouden. Hij wordt verdacht van dood door schuld. Het lijkt er inmiddels op dat Robinson alleen de oplegger heeft opgepikt in de haven. De politie in Essex laat weten dat het identificeren van de slachtoffers nu de hoogste prioriteit heeft. Een woordvoerder zegt dat dit waarschijnlijk lang gaat duren. De politie kan dan ook nog niet officieel bevestigen dat de slachtoffers migranten zijn.
Woordvoerder Andrew Mariner: ,,Dit is een zeer tragisch incident waar een groot aantal mensen het leven heeft verloren. De focus ligt nu op de identificatie en het onderzoek.“
Het Bulgaarse ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde gistermiddag dat de vrachtwagen inderdaad in juni 2017 is geregistreerd in Bulgarije, maar dat de wagen de volgende dag het land al had verlaten en nu eigendom is van een bedrijf van een Ierse vrouw. Uit het Facebookprofiel van Mo Robinson uit Portadown blijkt dat hij inderdaad vrachtwagenchauffeur is. Op een van de foto’s lijkt hij ook de bestuurder van de vrachtwagen die vannacht werd aangetroffen, beide trucks hebben dezelfde kleuren en een sticker met als tekst ‘The Ultimate Dream’ op het raam. Robinson schrijft dat hij vaak op Scandinavië rijdt.
Route
De haven in Holyhead heeft een rechtstreekse veerverbinding met de haven van Dublin. Vanuit daar is er via de haven van Cherbourg in Frankrijk een verbinding met Europa. Deze route is onder meer populair onder Albanese migranten.
De route via Holyhead is een ongebruikelijke manier om Groot-Brittannië te bereiken, vertelt Seamus Leheny van de Noord-Ierse vereniging voor vrachtvervoer tegen BBC. De meeste migranten proberen in vrachtwagens te komen die via de havens van Calais, Zeebrugge en Hoek van Holland naar Engeland gaan. ,,Er wordt gezegd dat de controles in de havens van Dover en Calais steeds scherper worden, waardoor de routes via Cherbourg en Roscoff naar Rosslare en Dublin steeds populairder worden. De route is lang, zeker een dag langer dan via Calais en Dover.” Aan het eind van de middag meldde de Engelse politie dat de truck dan ook waarschijnlijk via Zeebrugge is gekomen.
De Ierland-route is het afgelopen jaar wel gestegen in populariteit. Toen doken al berichten op van smokkelaars die migranten vanuit de kampen in Calais naar Parijs brachten en hen, met een vals paspoort, op het vliegtuig naar Dublin zetten. Daar kwamen ze doorgaans zonder problemen door de douane omdat de grensbewaking niet was ingesteld op illegale migratie. Eenmaal in Ierland reisden de migranten over land naar Belfast (Noord-Ierland), dat onderdeel uitmaakt van het Verenigd Koninkrijk. De grens tussen Ierland en Noord-Ierland is makkelijk te passeren. Vanuit Belfast pakten de migranten de boot naar Glasgow om van daaruit naar Londen te reizen. De truck waarin de lichamen vannacht werden aangetroffen kwam niet uit Schotland, maar kwam bij Holyhead Groot-Brittannië binnen. Holyhead heeft een directere ferry-verbinding met Dublin. Sinds de zomer van 2018 zijn de autoriteiten op het vliegveld van Dublin scherper op illegale migratie geworden.
UK police now believe a container containing 39 bodies on a freight truck had travelled from Zeebrugge in Belgium – after initially believing it was driven from Bulgaria.
The driver of the truck has been arrested on suspicion of murder. Read more here: https://t.co/65wHIhds8T pic.twitter.com/TNFEj9MNUe
— Al Jazeera English (@AJEnglish) October 23, 2019