Nederland – Voor het eerst in jaren is het aantal geregistreerde gevallen van slachtoffers van helpdeskfraude – ook wel ‘tech support scam’ of ‘microsoft scam’ genoemd – gedaald. Toch maakt deze vorm van oplichting nog te veel slachtoffers, die bovendien vaak heel veel geld aan de criminelen kwijt zijn.
Sinds november vorig jaar is het aantal geregistreerde gevallen van helpdeskfraude gedaald. Van 113 naar 97 aangiftes per maand.
Helpdeskfraude komt helaas nog veel voor. De criminelen – meestal Engelssprekend – bellen willekeurige vaste telefoonnummers of benaderen slachtoffers bijvoorbeeld via een pop-up in het computerscherm. Ze doen zich voor als medewerkers van Microsoft of een ander softwarebedrijf. Er zijn zogenaamd problemen met de computer, die zij kunnen verhelpen. Om te kunnen helpen, moet de gedupeerde software installeren op de computer, zodat de ‘helpdeskmedewerker’ mee kan kijken. Betaling gebeurt bijvoorbeeld met tegoedbonnen of internetbankieren. Slachtoffers gaan voor honderden tot duizenden euro’s het schip in.
Wat kunt u doen?
- Heeft u een Engelstalige helpdeskmedewerker aan de lijn? Hang op! Softwarebedrijven bellen u nooit zomaar en zullen ook nooit naar uw beveiligingsinstellingen of wachtwoorden vragen.
- Installeer geen software op verzoek van de beller.
- Geef nooit toegang tot het meekijken in en het overnemen van de computer.
- Maak geen geld over op verzoek van de beller.
- Informeer uw familie, vrienden en kennissen over deze oplichting en waarschuw hen.
- Houd uw computer up-to-date.
- Maak gebruik van een antivirusprogramma en een firewall.
Bekijk ook onze informatievideo over helpdeskfraude.