Onlangs deed de rechtbank Limburg uitspraak over een beroep dat was ingesteld tegen een boete voor een snelheidsovertreding op de N2, bij de trajectcontrole in de Koning Willem Alexandertunnel. De rechter oordeelde dat er inderdaad te hard is gereden, maar dat de ter plaatse aanwezige bebording op het moment van overtreding (september 2017) voor verwarring kon zorgen. De veronderstelling in de media dat er sprake is van tienduizenden onterechte boetes, is echter onjuist.
Het Openbaar Ministerie hecht eraan te melden dat de bebording langs de N2 aan alle eisen voldoet. De kantonrechter is echter van mening dat dit in een nieuwe verkeerssituatie niet altijd voldoende is, en dat alle mogelijke verwarring moet worden uitgesloten. In april 2018 zijn er extra borden geplaatst langs dit traject, die de maximum snelheid nog meer verduidelijken.
Voor zover nu bekend is in elk geval in 36 vergelijkbare zaken eenzelfde uitspraak gedaan. De betrokkenen hebben hierbij weliswaar de maximumsnelheid overtreden, maar krijgen gelijk in hun bezwaar dat ze de bebording op dat moment verwarrend vonden. Het gaat dan om bezwaren tegen overtredingen die in dezelfde periode en op dezelfde locatie zijn vastgesteld. De veronderstelling in de media dat er sprake is van tienduizenden onterechte boetes, is daarom onjuist.