De Stint is onveilig, blijkt uit onderzoek van TNO. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) haalt het voertuig daarom definitief van de weg.
De Stint voldoet niet aan de veiligheidseisen voor de Nederlandse weg, blijkt uit onderzoek van TNO naar de elektrische bakfiets. TNO inspecteerde drie voertuigen en concludeert dat deze ontoereikend zijn voor personenvervoer. Alle zes aspecten waar TNO naar heeft gekeken zijn volgens het onderzoeksinstituut van een onacceptabel niveau. Het rapport van TNO volgt op het ongeval met een Stint in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen.
De conclusies van TNO zijn voor minister Cora van Nieuwenhuizen reden om aanwijzing van de Stint tot de Nederlandse definitief in te trekken. Dit betekent dat een aangepaste Stint opnieuw moet worden beoordeeld voordat er weer mee gereden mag worden. “Alle zes vakjes zijn rood, dus dat is geen goed verhaal”, zegt minister Van Nieuwenhuizen.
Rem
De minister verwijst naar de zes criteria waar TNO onderzoek naar deed. Volgens TNO blijkt dat het voertuig niet te alle tijde goed tot stilstand kan worden gebracht en de rem niet krachtig genoeg werkt. Ook is het mogelijk dat een Stint automatisch accelereert wanneer er een kabelbreuk plaatsvind, volgens TNO een ongewenste situatie. In geval van nood is het ook niet altijd mogelijk om het voertuig handmatig – bijvoorbeeld door te duwen – op een veilige plek te krijgen. Pas na twee handelingen is dit mogelijk, slaagt de bestuurder daar niet in dan wordt hij door het apparaat tegengewerkt.
Twaalf dagen na het ongeluk haalde minister Cora van Nieuwenhuizen de Stint voor onbepaalde tijd van de weg nadat uit een verkennend onderzoek bleek dat het voertuig mankementen vertoonde. Volgens de minister bevestigt dit nieuwe rapport haar eerdere twijfels over de veiligheid van de Stint. De rechtbank in Utrecht concludeerde in november ook al dat de Stint onveilig is.
Vervelende boodschap
Volgens de minister moet er aan de Stint ‘nogal wat’ aangepast worden, voordat deze weer de weg op kan. “Ik realiseer me dat het voor de huidige gebruikers van de Stint een vervelende boodschap is, maar ik blijf herhalen dat verkeersveiligheid voor mij de doorslag geeft, zeker als het om kinderen gaat”, zegt Van Nieuwenhuizen. Kinderopvangbedrijven en brancheorganisaties hebben er bij de minister meermaals op aangedrongen om de Stint toch toe te laten tot de weg omdat het voertuig een belangrijk vervoersprobleem oploste.
Wanneer een aangepaste Stint opnieuw op de weg mag is nog onduidelijk. De RDW en de Stichting Wetenschappelijk onderzoek voor de Verkeersveiligheid (SWOV) publiceerden vorige week nieuwe toelatingseisen voor bijzondere bromfietsen, de groep voertuigen waartoe ook de Stint behoort. Samen met de minister wordt nu gekeken hoe een toelating er uit moet zien en of er bijvoorbeeld een rijvaardigheidstraining verplicht wordt en de minimumleeftijd voor voertuigen zoals de Stint wordt verhoogd naar 18. De gesprekken hierover zijn niet voor eind februari klaar, denkt de minister.
Op de vraag hoe het kan dat de Stint in 2011 relatief eenvoudig tot de weg werd toegelaten had de minister geen antwoord paraat. “Die vraag worstelen wij nu ook mee. Daarom werken we nu aan een nieuw toelatingskader voor voertuigen zoals de Stint. Het enige wat ik kan zeggen is dat de nadruk toen meer lag op innovaties, nu kijken we daar anders tegenaan.”
Ongeluk
Minister van Nieuwenhuizen benadrukt dat het onderzoek van TNO niets zegt over de toedracht van het ongeluk op 20 september in Oss. Politie en recherche doen nog uitgebreid onderzoek naar dit ongeval en lieten weten dat dit nog maanden kan duren. Ook werd bekend dat de politie invallen heeft gedaan in het kantoor van de Stint en de woning van directeur Edwin Renzen, en dat hierbij administratie in beslag is genomen. Of die invallen in verband staan met de uitkomsten van het onderzoek van TNO wilde het OM niet prijsgeven.
De elektrische bakfiets was dé uitkomst voor kinderdagverblijven maar het ongeluk in Oss in september van dit jaar veranderde alles. Lees hieronder onze reconstructie van eerder dit jaar terug.
Met een zee van bloemen, knuffels en kaartjes herdenkt Oss op donderdag 20 september het tragische ongeluk dat de Brabantse plaats eerder die dag treft. ’s Morgens omstreeks half negen komen vier kinderen om het leven als een trein op een bewaakte spoorwegovergang botst op een elektrisch aangedreven bakfiets. Ook raken een kind en de bestuurder, een medewerker van een kinderdagverblijf uit Oss, zwaargewond.
Er is verdriet, en ontsteltenis, in het hele land. En er ontstaat dezelfde dag al scepsis over het voertuig waarin de overleden kinderen vervoerd werden. Een Stint, het best te omschrijven als een gekleurde badkuip op wielen die elektrisch aangedreven wordt. Een ooggetuige zegt tegen de NOS dat de Stint niet remde toen die op de spoorwegovergang afreed. Dat de bestuurder riep dat het niet lukte om te remmen.
De Stint werd 11 dagen na het ongeluk door Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen van de weg gehaald. Volgens Edwin Renzen, eigenaar van het bedrijf achter de Stint, was dat de nekslag voor zijn firma. Hij vroeg korte tijd daarna faillissement voor zijn bedrijf aan.